Психолого-педагогічний семінар "У полум'ї професії"

Мета:  визначити причини й ознаки синдрому вигорання, обговорити ефективні шляхи його подолання;

здійснювати профілактику стресів у педагогічному середовищі;

допомогти вчителям розібратися у своїх власних життєвих поглядах;

сприяти розумінню цінності та необхідності самопізнання, вихованню в собі професійної впевненості;

покращити емоційний стан та психічне здоров'я педагогів.

Наше життя є те, що ми думаємо про нього. (Марк Аврелій)

Якщо ми не знаходимо спокою у собі, безнадійно його шукати будь-де. (Ларошфуко)

Виразки шлунку виникають не від того, що ви їсте, виразки виникають від того, що з’їдають вас. (М. Монтегю)

Світячи іншим, згораю сам. (Латинське прислів’я)

 

 

Семінар – тренінг для учителів, які викладають у 5 класі

«Адаптація п’ятикласників до навчання»

 

 

Мета: допомогти вирішити проблеми, які виникають у період адаптації п’ятикласників; підвищити ефективність роботи шляхом зменшення стресового навантаження, викликаного умовами адаптаційного періоду.

Група продовженого дня

Година психолога

«Ти - школяр. Правила поведінки у школі».

 

Мета: формувати в дітей інтерес до навчання в школі; виховувати розуміння, сумлінність, старанність; формувати навички культурної поведінки, дружніх стосунків між учнями.

 

 

2 клас

Година психолога

«Пізнаю себе»

Мета: формувати в учнів уявлення про цінність, неповторного свого «Я»; сприяти становленню внутрішньо групових контактів; розвивати моральні якості.

 


2 клас

Година психолога

«Подолай свій страх»

 

Мета: допомогти учням зрозуміти свій емоційний стан у подоланні страхів, навчити учнів нейтралізувати стан тривожності, страху вміти бачити позитивне навколо себе.

5 клас

Година психолога

«Морська подорож»

Мета: надати ефективну підтримку в період адаптації до навчання в середній ланці школи.

 

 

 

 

  

6 клас

Година психолога

«Клімат у колективі»

Мета: налаштувати учнів на пошук шляхів згуртування колективу; розвивати толерантність у ставленні до однолітків.

ПОРАДИ ПСИХОЛОГА

Якщо ви боїтесь, що вас поб’ють,

Вважайте себе побитим.

Якщо ви гадаєте, що ви не можете,

Ви не зможете ніколи.

Якщо ви вважаєте, що програєте,

Ви вже програли. Тому, що в

Усьому світі ми бачимо,

Що успіх починається з волі людини –

Усе залежить від стану розуму.

Якщо ви вважатимете, що вас

залишать позаду,

Це так і буде.

Ваші думки мають летіти високо,

Щоб дати можливість вам піднятися.

Перш ніж ви зможете отримати перемогу,

Ви повинні бути впевнені в собі.

Найсильніший і найшвидший

Не завжди перемагає у життєвих битвах.

Рано чи пізно перемога дістається тому,

Хто вважає, що він може.

                                                                      Р. Волдо Емерсон

 

                       

 

 

 

               

            ПОРАДИ БАТЬКАМ

   

Що необхідно робити батькам, щоб дитина успішно

адаптувалася до навчання у 5 класі 

                 

Будь-які перехідні періоди життя і діяльності дітей висувають специфічні проблеми, що пов’язані зі зміною в організації навчальної діяльності. Процес звикання до шкільних вимог і порядків, нового для п’ятикласників оточення, нових умов життя розуміється як адаптація. Адже дитина в школі адаптується не тільки до своєї соціальної ролі, але перш за все до особливостей засвоєння знань у нових умовах.

1. Якщо Вас щось турбує в поведінці дитини, якомога швидше зустріньтеся і обговоріть це із класним керівником, шкільним психологом.

2. Якщо в родині відбулися події, що вплинули на психологічний стан дитини, повідомте про це класного керівника. Саме зміни в сімейному житті часто пояснюють раптові зміни в поведінці дітей.

3. Цікавтеся шкільними справами, обговорюйте складні ситуації, разом шукайте вихід із конфліктів.

4. Допоможіть дитині вивчити імена нових учителів, запропонуйте описати їх, виділити якісь особливі риси.

5. Порадьте дитині в складних ситуаціях звертатися за порадою до класного керівника, шкільного психолога.

6 Привчайте дитину до самостійності поступово: вона має сама збирати портфель, телефонувати однокласникам і питати про уроки тощо.

7. Основними помічниками у складних ситуаціях є терпіння, увага, розуміння.

8. Головне новоутворення підліткового вікового періоду – відкриття своєї індивідуальності, свого «Я». Підвищується інтерес до свого тіла, зовнішності.

9. Зростає дух незалежності, який впливає на стосунки підлітка в родині, школі.

10. У дітей настає криза, пов’язана з бажанням здобути самостійність, звільнитися від батьківської опіки, з’являється страх перед невідомим дорослим життям.

11. Бажання звільнитися від зовнішнього контролю поєднується зі зростанням самоконтролю й початком свідомого самовиховання.

12. Внутрішній світ дитини ще нестабільний, тому батькам не слід залишати своїх дітей без нагляду. Підліток дуже вразливий і легко піддається впливам як позитивним, так і негативним.

13. Розширюється коло спілкування, з’являються нові авторитети.

14. Недоліки й суперечності в поведінці близьких і старших сприймаються гостро й хворобливо.

15. У батьках підлітки хочуть бачити друзів і порадників, а не диктаторів.

 

 

Перший раз - у перший клас!

 

Основне завдання батьків в допомозі першокласникові - емоційна підтримка, надання максимально можливої самостійності в організації його власних дій по виконанню шкільних правил.

 

   З приходом до школи дитині відкривається спочатку лише зовнішній, формальний бік шкільного життя. Тому першокласник старається поводитися як школяр: сидіти рівно, піднімати руку, вставати при відповіді. Але будь-яке завдання є вплетеним у ситуацію спілкування з учителем. Дитина бачить в ньому головну дійову особу, часом не помічаючи самого навчального предмета

  * Дитина має бачити в учителі не просто людину, котру поважають, «офіційного» дорослого, а носія навчального змісту. Інакше дитина замість мети - розв'язання задачки - намагатиметься вгадати, чого хоче вчитель, щоб догодити йому. Поведінка дитини в школі має визначатися логікою шкільного предмета та шкільного життя. Виділення предмета навчання і відокремлення його від дорослого (учителя) є центральним моментом вміння учитися. Без цього вміння дитина не зможе стати учнем у повному сенсі.

   *Батькам бажано бути в тісній взаємодії з учителем. В інтересах дитини і ваших - підтримувати його авторитет. Не слід обговорювати вчителя, якісь помічені вами хиби при дитині. Якщо якісь речі насторожують чи не влаштовують вас, підійдіть до вчителя і наодинці поспілкуйтеся, шукаючи шляхів порозуміння, а не конфронтації.

   *Помиляються батьки, коли думають, що допомагають дітям, пропонуючи готові відповіді, даючи переписати чи вирішуючи задачі. Вашою метою є зрозуміти, що саме заважає дитині самостійно вирішити завдання.

   *Допомагати дитині, підтримуючи емоційно (пригорнути, обійняти, погладити по голові), виражаючи впевненість, що з важкими завданнями вона впорається.

   *Помічати найменший успіх, підкреслювати навіть невелике досягнення, похвалити дитину, порадіти з нею і за неї.

   *Не порівнювати дитину з однокласниками, не дорікати, не залякувати і не критикувати дитину, особливо в присутності інших. Націлювати на подолання перешкод і заохочувати.

   *Початок шкільного навчання не означає, що іграшки та ігри - це вчорашній день. Дитина має продовжувати бавитися зі своїми улюбленцями. Саме поступове входження у нові заняття відсуне на другий план дитячу гру. Дуже важливим є розуміння батьками того, що в такий непростий період улюблена лялечка чи ведмедик дуже допомагають дитині пережити нові події, осмислити враження, впоратися з емоціями.

 

 

Кольори нашого настрою

  Всі люди мають свій улюблений колір. Одним подобається небесно-блакитний, бо він підкреслює їх очі, а іншим зелений, бо він має заспокійливу дію. У будь-якому випадку, колір може багато що сказати про вас. І це тому, що кольори говорять на своїй безмовній мові.

  Тепер давайте розглянемо усі кольори детальніше:

 

  Червоний – це колір пристрасті, гніву і високого кров’яного тиску. Червоний – це свого роду «перший» колір. Люди, яким подобається цей колір люблять отримувати задоволення тут і зараз.

  Помаранчевий – дуже чуттєвий колір, оскільки він – це пом’якшений червоний. Він є улюбленим не для великої кількості людей. Даний колір асоціюється з емоційними реакціями і внутрішнім магнетизмом. І ще одна важлива деталь: помаранчевий колір дуже близький до золота, який є кольором успіху і багатства. Ті, кому подобається цей колір, здатні на щирі почуття і інтуїтивно налаштовані на успіх. Якщо ваш улюблений колір оранжевий, то кнопки вимикача, коли справа доходить до пристрасті, у вас немає.

   Жовтий – це колір сонця, життєвої сили, влади, але це далеко не ознака романтичної натури. Якщо жовтий ваш улюблений колір, то уважно стежте за кількістю вживаного у своїй мові слова "Я”, коли вас цікавить хтось ще. Інакше про вас можуть подумати, як про дуже егоцентричну людину. Якщо ви зустрічаєтеся з людиною, чий улюблений колір жовтий, переконайтеся, що вона уважно слухає вас, коли ви розповідаєте про себе.

   Зелений – це колір любові. (Це не збіг, що багато грошей саме такого кольору …). Зелений колір – це колір життя і достатку – листя, трава, рослини – усе це належить до продовження життя, процвітання і благополуччя. Так чому б нам не дарувати папороть замість троянди на день святого Валентина своїм коханим? Зелений – це чиста, гуманістична любов, а не бурхливий роман. Більше того, зелений – це дуже приємний колір. У любителя цього кольору гаряче серце. Пристрасть, ймовірно, похована десь під їх честю і гідністю. Якщо ви любите зелений колір, для вас суспільне благо більш важливе, ніж власне. Напевно, все-таки варто бути трохи більш егоїстичним.

   Синій – це колір ясності, чарівності і спілкування. Незалежно від відтінку, любитель цього кольору на підсвідомому рівні посилає сигнали оточуючим "Мені подобається, коли мене розуміють”. З іншого боку, перебуваючи в стані стресу, людина, що віддає перевагу цьому кольору, може посилати суперечливі сигнали, оскільки вона не в силах висловити свою точку зору або просто плутається в інформації під час бесіди. Якщо синій ваш улюблений колір, вам завжди є, що сказати, оскільки гарне вираження своїх думок – це ваш козир.

   Бузковий – це колір-символ ілюзій, уяви і фантазії. Він поєднує в собі сором’язливість, романтику, флірт, це грайливість в поєднанні з очікуванням. Але хіба легше жити у світі фантазій в порівнянні з реальним світом? Все ж деякі любителі бузкового кольору відповідають ствердно на це питання. Якщо вам подобається бузковий колір, то залежно від того, як ви себе почуваєте, ви можете бути творчим романтиком або ж зовсім не любити її.  

    Білий – це світло, поєднання всіх кольорів. Білий колір символізує чистоту і духовність. Також він говорить і про простоту. Люди, які люблять білий колір, швидше за все, люблять чистоту і порядок. 

    Чорний – це поєднання всіх кольорів. Він представляє щось невідоме, таємне. Чорний, в основному, своєрідним чином стримує потік інформації, але немає ніяких сумнівів в тому, що в сучасній культурі він також асоціюється з "темною стороною” і злом. Якщо ваш улюблений колір чорний, то за природою, ви віддаєте перевагу тримати все в собі, ніж виставляти напоказ. "Мовчазність” цього кольору дозволяє іншим догадатися про все, що було недоговорене. Чорний колір говорить: "Я не скажу вам нічого”.

 

 

Як керувати емоціями?

  Негативні емоції мають руйнівний потенціал, тому важливо навчитися розуміти їх, щоб вони не керували тобою. Сум, ревнощі, гнів, ненависть, тривога… Всі ці емоції перешкоджають вашій здатності справлятися із проблемами.

  Але негативні емоції є природною частиною життя людини, і вони забезпечують орієнтир для позитивних емоцій. Проте дитина, повністю позбавлена агресії в школі, виконує роль жертви. Ти сам нерідко спостерігав це. Негативні емоції часто є природним проявом, але, як ви їх виражаєте, які вони? Конструктивні чи руйнівні вони? Наприклад, цілком природно почувати себе ображеним, коли ви довго чекаєте друга, або сумуєте, коли ви з ним посварилися. Однак, якщо ви висловите свій гнів з криками та образами, це призведе до руйнівних наслідків. Знайте  про наслідки негативних емоцій і навчіться  керувати ними. Ви повинні розуміти різницю між позитивними і негативними емоціями для практичного використання та вироблення навиків стійкості. Емоції мають біологічну складову.

  Емоції - це фізичні відчуття в тілі, і мозок реагує на ці відчуття, стимулюючи подальші нервові і гормональні реакції. Це складний процес, і в кінцевому підсумку може мати позитивний чи негативний вплив на ваше самопочуття. Є багато способів керування емоціями. Ось декілька порад:

- Замініть негативне мислення на більш конструктивні і продуктивні думки.

- Вправи! Регулярно займайтеся фізичними вправами, навіть якщо вам не хочеться їх робити.

- Їжте корисну їжу. Прагніть до збалансованої дієти!

- Постарайтеся зрозуміти ваші негативні емоції і речі, які їх викликають.

- Навчіться розслаблятися: релаксація, йога, медитації або прослуховування спокійної музики.

- Залиште минуле в минулому. Немає ніякої користі від спогадів, які ви не можете змінити.

- Зверніться за професійною допомогою та консультацією у разі потреби.

- Сон! Постарайтеся налагодити регулярний графік сну і дотримуватися його, навіть у вихідні.

- Ставте перед собою реалістичні цілі та досягайте їх.

- Святкуйте свята. Знайдіть час поговорити з другом або погуляти з домашньою твариною.

- Подумайте про позитив, що ви досягли у своєму житті.

- Шукайте світлу сторону у кожній ситуації!

 

-  Зрозумійте, що життя не завжди радість це часто й темні періоди, та ми маємо шукати відповіді і знаходити сенс у всьому.

Сім батьківських заповідей

1.      Не вважайте дитину своєю власністю – вона Божа.

2.      Любіть її такою, якою вона є, навіть якщо вона не надто талановита, не в усьому досягає успіху...

3.      Не очікуйте, що вона виросте саме такою, якою хочете ви, - допоможіть їй стати собою.

4.      Запамятайте: найголовніший ваш обовязок – розуміти й втішати.

5.      Не переймайтесь, якщо не можете чогось зробити для сина чи дочки. Найгірше, якщо можете, але не робите.

6.      Усвідомте: для дитини зроблено не все.

7.      Не очікуйте на вічну вдячність: ви дали життя своїй дитині, вона віддячить вашим онукам.

 

Почуйте серцем голос Вашої дитини

 

·               Окрім їжі, дайте мені тепло сердечність, безпечний спокій і вашу любов.

·               Дозвольте втішатися моїми замислами у цьому дивному світі постійних змін.

·               Дозвольте у міру своїх сил сідати, соватись, вставати, ходити, бігати, лазити, скакати.

·               Не кажіть, що я співаю, бавлюся чи експериментую Забагато, задовго, зачасто.

·               Дозвольте мені ставити питання і отримувати чесні відповіді, а також експериментувати, шукати і досліджувати.

·               Не ідентифікуйте ваші почуття і думки з природними потребами мого організму.

·               Не карайте мене, коли я й так переживаю за невдачі, сама ж бо невдача є вже карою для мене.

·               Говоріть до мене серцем, очима, посмішкою, вашими руками: ваші слова не завжди мені зрозумілі.

·               Нехай довкола мене живуть гарні і лагідні люди.

·               Нехай тут царює мир – передумова мого розвитку.

·               У вашій хаті відпустіть мені у власність один куточок і частину вашої уваги та вашого часу.

·               Навчіть мене розуміти й відчувати красу і тішитися – радіти з усього, хоч би навіть і з найбільшою дурнички.

·               Підтримуйте та заохочуйте мене до праці, навіть і тоді, коли я роблю ще сотні помилок.

·               Будьте терплячі до мого безладдя, я ж бо є тільки дитиною і учнем.

·               Надайте і мені частину відповідальності, виміряну до моєї сили і моїх можливостей.

·               Навчіть мене брати участь у забаві, занятті і праці.

·               Зважайте на мої забави і з них робіть висновки, як даватиму собі раду із життя і його труднощами.

·               Коли загадаєте мені зробити це або те, скажіть також як і чому.

·               Учиніть усе, щоб я відчувала свою значимість і потрібність для вас, своє місце у планах вашої родини та школи.

·               Будьте до мене доброзичливі та лояльні, щоб я навчалася відплачувати іншим людям тим самим.

·               Покажіть, як дотримувати обіцянки, слова.

·               Не думайте про мене лише як про немовля, коли я хочу рости і бути великою.

·               Нехай ніколи не боюся втратити Вашу любов.

·               Не накидайте мені Ваших переляків і острахів.

·               Допоможіть мені потроху перемагати біль і марні забаганки, і тішитися майбутніми радощами.

·               Навчіть мене рівноваги, коли ви на мене гніваєтеся, але не боятися гніву, коли він справедливий і виправданий.

 

 

Контакти

Телефон: 046 32 39 238

 Адреса:  17461 

        Чернiгiвська область

         Бобровицький район

          с. Нова Басань

          вул. Щорса, 25

е-mail: macha-17461@yandex.ru 

http://www-ped-presa.com
http://www-ped-presa.com