Практичний психолог та соціальний педагог

Майсак Лариса Миколаївна

 

Методична проблема: "Розвиток толерантної особистості дитини, шляхом підвищення психологічної компетентності всіх членів освітнього процесу".

Адреса блогу: larysapsyholoq.blogspot.com

Електронна адреса: lmay@meta.ua

 

ПОРАДИ ПСИХОЛОГА

Якщо ви боїтесь, що вас поб’ють,

Вважайте себе побитим.

Якщо ви гадаєте, що ви не можете,

Ви не зможете ніколи.

Якщо ви вважаєте, що програєте,

Ви вже програли. Тому, що в

Усьому світі ми бачимо,

Що успіх починається з волі людини –

Усе залежить від стану розуму.

Якщо ви вважатимете, що вас

залишать позаду,

Це так і буде.

Ваші думки мають летіти високо,

Щоб дати можливість вам піднятися.

Перш ніж ви зможете отримати перемогу,

Ви повинні бути впевнені в собі.

Найсильніший і найшвидший

Не завжди перемагає у життєвих битвах.

Рано чи пізно перемога дістається тому,

Хто вважає, що він може.

                                                                      Р. Волдо Емерсон

 

Для надання допомоги всім учасникам освітнього процесу педагогічним працівникам потрібно не втрачати власний ресурс. Тому був проведений тренінг для вчителів «Відновлення внутрішніх ресурсів та самодопомоги в складних життєвих ситуаціях», призначений для  ознайомлення з психологічними методами, які допомагають зміцнити власне психічне здоров’я та гармонізувати внутрішній стан, обговорити оптимальні стратегії поведінки для попередження виникнення стресових станів та управління стресом, інформувати про методи профілактики та боротьби з тривожністю,  пошук ресурсів та практики відновлення внутрішніх ресурсів,  сприяти активізації особистісних ресурсних станів, вчити долати негативні переживання та використовувати власну енергію для продуктивної діяльності,  розвивати вміння самозаспокоюватися.

 

 

1 клас "Уважним буть - нічого не забуть"

Мета: розвиток пізнавальних процесів: пам'яті, уваги, уяви, розвитку творчих здібностей, нестандартного мислення, підвищення самооцінки у дітей та впевненості у власних силах, вироблення уміння аналізувати свою поведінку.

1 клас "Магія слова"

Мета: розвиток комунікативних навичок молодших школярів, вироблення вміння вирішувати конфліктні ситуації за допомогою спілкування.

Психологічна година

«Проблема насилля та жорстокості стосується кожного»

Мета: ознайомити учасників з поняттями та видами насильства; усвідомити факти насильства щодо себе та інших; сформувати в учнівському середовищі небайдуже відношення до проблем жорстокості та насилля; сформувати вміння не боятися говорити про проблему.

Учні 6 класу намагалися  довести, що життя можливе без страждань і насильства. Дружно співіснувати можна як в домашній, так і в класній родині. Створили плакат «Наші долоньки проти насильства», який характеризує негативне відношення до проблеми насилля.

 

 

 

Години психолога з учнями 4 класу

"Толерантність починається з мене"

 

Розвивати толерантність у підростаючого покоління надзвичайно важливо, адже наше сучасне життя сповнене злом, жорстокістю, агресією, випадками нетерпимості по відношенню до інакшості. На психологічних заняттях діти засвоїли значимість толерантності під час взаємодії з іншими людьми, удосконалили вміння толерантного спілкування.

Година спілкування з психологом «У світі наших емоцій»

 

Мета: ознайомити учнів 1 та 2 інклюзивного класу із світом позитивних і негативних емоцій, навчити дітей керувати своїми емоціями, сформувати бажання виявляти позитивні емоції, вчити розпізнавати почуття інших, отримати можливість зрозуміти, наскільки велику роль відіграють емоції в житті людини.

Міжнародний день толерантності — свято, яке відзначається 16 листопада в усьому світі. Його запровадили у 1995 році за рішенням ЮНЕСКО. Саме цього дня ухвалили Декларацію принципів терпимості.

Толерантність – риса цивілізованого суспільства. Тому що люди, які хочуть жити в гармонії та порядку, ніколи не ображатимуть, принижуватимуть чи будуть завдавати шкоди людині з протилежними поглядами.

У рамках відзначення Міжнародного Дня толерантності та з метою формування у здобувачів освіти загальнолюдських моральних цінностей з учнями 4 класу проведено годину психолога "Толерантність у нашому житті".

Головною метою було:

– познайомити дітей з поняттями «толерантність» та «толерантна людина»;

– виховати дружні відносини між дітьми;

– розвивати у дітей почуття емпатії, терпіння, доброти, поваги.

 

В доступній, цікавій, інтерактивній формі дітям були представлені такі важливі поняття, як милосердя, співчуття, повага, терпіння.           

 Квест – гра  «Ментальне здоров’я педагога».

 Мета: надати інформацію вчителям про способи підтримки ментального здоров’я, розвивати вміння знаходити шляхи подолання стресових ситуацій та інших несприятливих емоційних станів, зняття емоційної напруги.

10 жовтня у світі відзначають Всесвітній день психічного (ментального) здоров’я. Це саме той день, коли треба замислитися про своє здоров’я та здоров’я оточуючих. Тому  в цей день було проведено інтерактивний івент «Подорож до ментального здоров’я» – це цікавий маршрут, корисна пригода, спрямована на популяризацію знань та навичок збереження психічного здоров’я, відповідального ставлення до наслідків стресових подій. Учасники пройшли такі локаці: "Вхід" - вхідне анкетування. «Техніки самодопомоги» - вправи, що знімають напругу в тілі. "Хвиля релаксу"- вправи, що відволікають від тривожних думок. «Техніки самодопомоги» - вправи для заспокоєння. «Перша психологічна допомога» - як допомогти іншим у стресі. «Колесо стійкості» - як дбати про емоційну стійкість. «Арт-терапія» - техніка «Каракулі і метаморфози» (А. Копитін). Оцінили свій стан та відповіли на питання "Ти як?". «Вихід» - вихідне анкетування. Такі заходи, допомагають сформувати в учнівському колективі мікроклімат позитиву і налаштувати на підтримку, небайдужість до стану іншої людини та подій.

 

З учнями 1, 4, 5, 6, 7 класу проведені уроки психолога «Ти як? Ментальне здоров'я». З учнями 1, 2, 3 класу відеоурок «ТИ ЯК? Повертаємось до школи!» за матеріалами Міністерства освіти і науки України, розроблених спільнотою з Всеукраїнською програмою психічного здоров'я «Ти як?» та Дитячим фондом ООН (ЮНІСЕФ) в Україні . Мета: розповісти учням про те, що таке психічне здоров'я, та як вони можуть піклуватися про нього; навчити учнів розпізнавати свої емоції та пояснити, що робити, якщо вони не можуть впоратися з ними; навчити деякі вправи та практики, щоб допомогти впоратись зі страхом, тривогою, опанувати зло, заспокоїтися, почуватися впевненіше.

ПЛАН ЗАХОДІВ, СПРЯМОВАНИХ НА ЗАПОБІГАННЯ ТА

ПРОТИДІЮ БУЛІНГУ (ЦЬКУВАННЮ) В

НОВОБАСАНСЬКОМУ ОПОРНОМУ ЗЗСО І-ІІІ СТУПЕНІВ

НА 2023/2024 НАВЧАЛЬНИЙ РІК

 

№ з/п

Заходи

Термін виконання

Відповідальний

1.

Нормативно-правове та інформаційне забезпечення попередження насильства та булінгу

1.1

Вивчення нових нормативно-законодавчих документів щодо протидії булінгу (цькуванню), ознайомлення з провідними практиками щодо протидії булінгу

Протягом  навчального року

Адміністрація школи, педагогічні працівники

1.2

Розгляд на засіданні методичного об’єднання класних керівників питання «Про роботу педагогічного колективу щодо запобігання насильства та булінгу серед школярів»

Січень

Голова МО класних керівників

Кіча Л.М.

1.3

Обговорення на нараді при директорові підсумки реалізації шкільного плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню), на 2022/2023 н.р.

Червень

Заступник директора з виховної роботи  Гармата Л.П.

1.4

Оновлення «Правил поведінки для здобувачів освіти». Ознайомлення з ними учнів школи

Вересень

Заступник директора з виховної роботи Гармата Л.П.

1.5

Організація механізмів звернення та встановлення інформаційних скриньок для повідомлень про випадки булінгу (цькування)

Вересень

Заступник директора з виховної роботи Гармата Л.П.

Практичний психолог

Майсак Л.М.

1.6

Оновлення тематичних матеріалів на шкільному інформаційному стенді «СтопБулінг»

Вересень

Заступник директора з виховної роботи Гармата Л.П.

1.7

Перевірка інформаційної доступності правил поведінки та нормативних документів з профілактики булінгу (цькування)

Вересень

Заступник директора з виховної роботи Гармата Л.П.

1.8

Ознайомлення учасників освітнього процесу, представників батьківської громадськості з алгоритмами дій у разі виявлення випадку булінгу (цькування), розміщення відповідних документів на офіційному сайті школи

Протягом  навчального року

Заступник директора з виховної роботи Гармата Л.П.

1.9

Участь педагогічних працівників школи в практичних семінарах, вебінарах, майстер-класах, тренінгах з питань протидії булінгу та кібербулінгу (в тому числі онлайн)

Протягом  навчального року

Педагогічні працівники

2.

Діагностичні заходи

2.1

Створення бази інструментарію для діагностування рівня напруги, тривожності, дезадаптації в учнівських колективах

Серпень та за потреби

Практичний психолог

Майсак Л.М.

2.2

Діагностування рівня напруги, тривожності, дезадаптації в учнівських колективах: -спостереження за міжособистісною поведінкою здобувачів освіти; -психологічні діагностики мікроклімату, рівня згуртованості класних колективів та емоційних станів здобувачів освіти-визначення рівня тривожності та депресії учнів.

Протягом  навчального року

за потреби

Практичний психолог Майсак Л.М., класні керівники 1-11-х класів

2.3

Проведення тренінгів «Стоп булінг!», «Я проти булінгу!», «Як не стати жертвою булера»

Протягом  навчального року

Практичний психолог Майсак Л.М., класні керівники 1-11-х класів

2.4

Проведення профілактично-просвітницької, корекційно-розвивальної роботи з учасниками освітнього процесу

Протягом  навчального року

Практичний психолог Майсак Л.М., класні керівники 1-11-х класів

3

Робота з вчителями та іншими працівниками закладу освіти

3.1

Інструктивні наради з питань профілактики булінгу (цькування) з допоміжним та технічним персоналом

Вересень

Директор школи Матюшко М.В., заступник директора з виховної роботи Гармата Л.П.

3.2

Проведення навчального семінару для вчителів щодо запобігання булінгу (цькування) та заходи реагування

Жовтень

Заступник директора з виховної роботи Гармата Л.П.

3.3

Тренінг для вчителів щодо запобігання булінгу (цькування) у закладі освіти

Січень

за потреби

Практичний психолог, соціальний педагог Майсак Л.М.

3.4

Співбесіда з класними керівниками за результатами діагностики класного колективу

За результатами кожної чверті

Практичний психолог, соціальний педагог Майсак Л.М.

3.5

Консультування класних керівників психологом, соціальним педагогом з проблемних ситуацій

Протягом  навчального року

Практичний психолог, соціальний педагог Майсак Л.М.

4

Робота з учнями

4.1.

Проведення уроків, практичних занять, бесід, тренінгів з питань протидії булінгу та кібербулінгу за участі шкільних офіцерів поліції та інспекторів патрульної поліції

Протягом  навчального року за потреби

Практичний психолог Майсак Л.М., класні керівники 1-11 класів

4.2.

Зустріч учнів з представниками органів юстиції. Лекції на тему «STOP булінг!» в рамках Всеукраїнського тижня права та Місячника правових знань

Протягом  навчального року

Класні керівники 1-11 класів

4.3.

Тиждень толерантності

Листопад

Рада старшокласників, класні керівники 1-11 класів

4.4.

Перегляд відеофільмів, соціальних відеороликів з питань булінгу в учнівському середовищі із подальшим обговоренням проблемних ситуацій на виховних годинах

Протягом  навчального року

Практичний психолог Майсак Л.М., класні керівники 1-11 класів

4.5.

Організація роботи консультативного пункту «Скринька довіри»

Протягом  навчального року

Рада старшокласників, практичний психолог

Майсак Л.М.

4.6.

Конкурс малюнків та плакатів проти насильства

Лютий

Рада старшокласників, педагог-організатор Лопотуха Т.Г.

4.7.

Контроль стану профілактики й протидії випадкам булінгу (цькуванню) в учнівських колективах

Грудень, червень

Заступник директора з виховної роботи Гармата Л.П.

5

Робота з батьками

5.1

Проведення тематичних батьківських зборів: - «Протидія цькуванню в учнівському колективі»; - «Віртуальний терор: тролінг і кібербулінг»; - «Як навчити дітей безпечній поведінці в соціальних мережах»

Вересень за потреби

Заступник директора з ВР Гармата Л.П., класні керівники 1-11-х класів

5.2

Проведення батьківського лекторію з питань протидії випадкам булінгу та кібербулінгу

Жовтень

Заступник директора з ВР Гармата Л.П., класні керівники 1-11-х класів

5.3

Проведення консультацій щодо надання порад батькам з питань: - «Як зменшити ризик випадків булінгу та кібербулінгу серед підлітків»; - «Що робити, якщо Ваша дитина є булером? Поради спеціалістів»; - «Що треба знати про булінг батькам підлітків»

Протягом  навчального року

Практичний психолог Майсак Л.М., класні керівники 1-11-х класів

5.4

Організація зустрічей батьків з представниками батьківської громадськості, які є фахівцями правоохоронних органів і структур

Протягом навчального року

Класні керівники 1-11-х класів

5.5

Обговорення питання протидії булінгу (цькуванню) на загальношкільних батьківських зборах

Грудень

Адміністрація школи

5.6

«Круглий стіл» для батьків на тему «Поговоримо про булінг та кіберулінг»

Квітень за потреби

Заступник директора з ВР Гармата Л.П., класні керівники 1-11-х класів

6

Моніторинг освітнього середовища закладу освіти

6.1

Самооцінка закладу освіти за показниками безпеки, комфортності, інклюзивності

2 рази на рік за потреби

Адміністрація закладу, педагогічні працівники

6.2

Анонімне анкетування учнів 5-11-го класів про випадки булінгу (цькування) у школі

Грудень за потреби

Практичний психолог Майсак Л.М.

6.3

Анкетування батьків про безпеку в закладі освіти

Грудень за потреби

Класні керівники 1-11 класів

 

 

                                           БЕЗПЕКА В ІНТЕРНЕТІ.

    З 6 лютого по 10 лютого 2023  року були проведені заходи щодо

безпеки в Інтернеті з метою сприяти залученю дітей до безпечного користування мережею інтернет; ознайомити із основними проблемами захисту інформації й безпеки в інтернеті; розвивати процеси мислення , сприяти всебічному розвитку дитини. 

    Години спілкування:

"Правила безпеки в Інтернеті",

"Вчимося бути обережними в мережі Інтернет",

"Види шахрайства в мережі Інтернет",

"Безпека спілкування в Інтернет",

"Інтернет-це частина життя. Зроби його безпечним".

   

    Перегляд відео-роликів: "Основні правила безпечної роботи в Інтернеті", "Казка про безпеку в Інтернеті".

 

    Онлайн-поради: "Правила Інтернет безпеки для учів початкової школи", "Правила безпечної роботи в мережі Інтернет", "Способи боротьби с онлайн-булінгом". Діагностика щодо виявлення інтернет-залежності з метою сприяння залученю дітей до безпечного користування мережею інтернет.

                 

Тренінг для педагогів

«Формування навичок зняття емоційної напруги»

Мета: сприяти пошуку учасниками особистісного ресурсу для саморегуляції; вчити відновлювати свій ресурс; ознайомлення та практичне вправляння з використанням прийомів рефреймінгу, резильєнтністю, майнфулнес -практиками; зняття емоційної напруги для зміцнення психологічного здоров'я педагога.

Щорічно в Україні проводиться Всеукраїнська акція «16 днів проти насильства».

Будь-які прояви насильства над людиною, незалежно від її статі, є порушенням її прояв. Так, в закладі освіти було проведено низку заходів з метою створення безпечного освітнього середовища у школі, запобігання вчинення дітьми злочинів, правопорушень, проявів булінгу в освітньому просторі, формування учнівської свідомості щодо нетерпимого ставлення до насильства.

Тренінг ефективної взаємодії в педагогічному колективі

"Шляхи формування професійної команди в закладі освіти"

Мета: формувати в учасників тренінгу навички ефективної взаємодії у команді, підвищувати самооцінку членів педагогічного колективу, розвивати самоусвідомлення, самоаналіз як необхідні складові здоров'я вчителів. Удосконалювати вміння конструктивного спілкування для створення єдиної команди.

 

Година спілкування "Ми за безпечний інтернет" 

 

Учні школи ознайомилися з позитивним та негативним впливом Інтернету на людину, разом знаходили плюси та мінуси користування Всесвітньою мережою, обговорювали які комп'ютерні ігри найбільш негативно впливають на психіку дитини, переглянули тематичні відеоролики. Учні впевнились, що всю інформацію, яка виставляється в Інтернеті необхідно ретельно перевірятита кожен має використовувати інтернет-технології відповідально, дотримуючись правил безпеки в режимі онлайн.

 

План заходів

 

щодо профілактики булінгу в учнівському середовищі

 

Назва заходу

Класи

Термін проведення

1.

 

2.

3.

 

4.

 

5.

 

6.

 

7.

 

8.

9.

 

10.

 

11.

 

 

12.

Години спілкування: «Профілактика булінгу в учнівському середовищі».

Години спілкування: «Кібербулінг».

Тренінгові заняття: «Ми – проти булінгу»

Виставка плакатів на тему: «Світ без насильства»

Тренінгові заняття: «Профілактика булінгу серед підлітків»

Соціально-психологічна вистава «Життя-найбільша цінність»

Соціально-психологічна вистава «Права дітей у сучасному світі»

Тренінгові заняття: «Булінг у школі»

Перегляд відеороликів «Нік Вуйчич про булінг у школі»

Поради «Як допомогти дітям упоратися з булінгом».

Просвітницько-профілактичні тренінгові заняття «Не смійся з мене»

Гурток «Базові навички медіації»

 

5-11 кл.

 

9-11 кл.

6-8 кл.

 

5-8 кл.

 

7-9 кл.

 

5-11 кл.

 

1-4 кл.

 

8-9 кл.

5-9 кл.

 

1-11 кл.

 

1-4 кл.

 

 

5-6 кл.

Вересень

 

Жовтень

Листопад

 

Листопад

 

Листопад

 

Грудень

 

Грудень

 

 

Лютий

Березень

 

Протягом року

Протягом року

 

Протягом року

 

 

 Соціально-психологічна вистава

 «Життя - найбільша ціність».

Учасники вистави учні 1, 7, 9 класу.

 

Мета: усвідомлення власної системи життєвих цінностей, різниці між цінностями матеріальними та духовними, усвідомлення того, що найцінніший дар — це дар життя; формувати навики відповідальної та безпечної поведінки, виховувати почуття емпатії та переживання до людей, які зазнають насильства .

 Соціально-психологічна вистава

 «Права дітей у сучасному світі». Учасники учні 5-6 класу. 

Мета: ознайомити учнів 1-4 класу з основними правами та обов'язками; формувати почуття гідності, відповідальності за свої вчинки; виховувати почеття емпатії та переживання до дитини, яка зазнає насильства .

Як захистити себе від проявів насильства?

По-перше, необхідно знати, що в Україні прийнято Закон України «Про попередження насильства у сім`ї» (березень 2002 року). Людина, яка чинить насильство, може бути притягнута до кримінальної, адміністративної чи цивільно-правової відповідальності згідно з чинним законодавством.

По-друге, ви повинні знати свої права (Конвенція ООН «про права дитини) і вміти захистити себе. А для цього ви повинні володіти інформацією щодо того, куди звернутися у випадку насильницьких дій у відношенні до вашої особистості.

Звернення (повідомлення) про факти жорстокого поводження з дитиною подаються як самою дитиною, так і фізичними особами за місцем їх проживання за наявності фактів такого поводження або при реальній загрозі їх учинення.

1. Звернення (повідомлення) про факти жорстокого поводження приймаються посадовими особами органів внутрішніх справ, органів та закладів освіти, охорони здоров`я, управлінь у справах сім`ї та молоді, центрів соціальних служб для молоді та передаються для реєстрації до відповідного територіального підрозділу служби у справах неповнолітніх протягом однієї доби з моменту отримання звернення (повідомлення).

2. Безпосередньо у школі ви можете звернутися до класного керівника, практичного психолога, соціального педагога, заступника директора з виховної роботи або директора школи.

Робітники школи проводять роз`яснювальну роботу з тим, хто чинить насильство (якщо це є доцільним), або терміново (протягом однієї доби) передають повідомлення у письмовій формі до служби у справах неповнолітніх, органів внутрішніх справ про випадок жорстокого поводження з дитиною чи реальну загрозу його вчинення.

3. Класні керівники організовують роботу з батьками щодо роз`яснення наслідків жорстокого поводження з дітьми в сім`ях, а також з особами, що становлять найближче оточення дитини, яка постраждала від жорстокого поводження або потерпає від реальної загрози його вчинення.

4. Всеукраїнська дитяча лінія (500 – 21 – 80)

- Безкоштовно, конфіденційно та анонімно надає консультації і психологічну допомогу дитині, яка постраждала внаслідок жорстокого поводження.

- Надає дитині інформацію про роботу служб у справах неповнолітніх, відділів у справах сім`ї та молоді, соціальних служб для молоді, органів опіки і піклування, освіти і науки, охорони здоров`я, кримінальної міліції у справах неповнолітніх, неурядових організацій, які працюють в інтересах дітей.

- Інформує відповідну службу у справах неповнолітніх про факт жорстокого поводження (у разі, якщо така дитина погодилася повідомити свою адресу проживання) з метою оперативного втручання та надання допомоги.

Крім того існує ряд законів кримінального кодексу, за якими можна притягнути до кримінальної відповідальності особу що вчинила насильство?

Як можна запобігати проявам насильства у щоденному житті?

*  Не вчиняти насильство по відношенню до інших.

Пам’ятати про відповідальність за свої дії.

*  Пам’ятайте, ви гідні поваги, бо ви людина.

*  Кожна людина має право на повагу.

*  Інші люди, також заслуговують поваги.

*  Навчіться конструктивно розв’язувати конфлікти

Також:

* Уникай ситуацій, які можуть призвести до насильства.

* Говори спокійно і впевнено.

* Дай агресору можливість зупинитися.

* Відійди в сторону. Це не ознака слабкості!

* Не прагни помсти ворогам. Вмій просити пробачення.

* Попроси допомоги. Це не ознака слабкості чи боягузтва!

 ПАМЯТАЙ!

 * Ти маєш право відмовитися робити те, до чого тебе примушують силою або образливими, злими словами.

 * Ми подібні, але всі різні.

 * Твоя власність належить тільки тобі.

 * Ти маєш право на допомогу.

 * Кожна людина має право жити вільно, у безпеці, відчуваючи тепло і любов!

 

Контакти

17461

Чернігівська область

Ніжинський район

с. Нова Басань

вул. Миру, 25

http://www-ped-presa.com
http://www-ped-presa.com
https://naurok.com.ua/